خاموش كننده دستی یا همان کپسول آتش نشانی به وسیله‌ای گفته می‌شود كه برای مبارزه با آتش سوزی طراحی و ساخته شده است كه از 2 تا 21 كیلو یا لیتر ظرفیت مواد خاموش كننده دارد و توسط یك نفر به راحتی قابل حمل و استفاده است.

انواع بزرگتر این وسایل بر روی چرخ – ارابه یا خودرو قرار داده می‌شود و یا بطور ثابت در اماكن نصب می‌گردد.

كاربرد کپسول آتش نشانی (کپسول اطفاء حریق)
از خاموش كننده‌ها با توجه به مواد اطفایی داخل آن‌ها می‌توان در لحظات اولیه شروع آتش سوزی و همچنین برای حریق‌های كوچك و موضعی استفاده كرد و آتش را اطفاء نمود.

طبقه بندی خاموش کننده‌ها (انواع خاموش کننده های آتش)
انواع خاموش کننده های دستی از نظر مواد اطفایی می‌توانند طبق دسته بندی ذیل گروه بندی شوند:

خاموش کننده های محتوی آب – آب و كف گروه A
خاموش کننده های محتوی پودری یا همان کپسول آتش نشانی پودر گروه B و C
خاموش کننده های محتوی گاز کربنیک (CO2) یا همان کپسول آتش نشانی CO2 گروه E
خاموش کننده های محتوی هالوژنه گروه A,B,C,D,E

ضرورت استفاده از انواع خاموش کننده ها
خاموش كردن آتش سوزی در لحظه‌های اولیه شروع آن جهت جلوگیری از صدمات جانی و خسارات مالی اهمیت بسزایی دارد؛ در صورتی كه بتوان با وسیله‌ای مناسب و در هنگام و زمان مقتضی حریق را اطفاء و از توسعه آن جلوگیری نمود بدیهی است كه اهداف فوق كه همانا جلوگیری از صدمات جانی و خسارات مالی در اثر آتش سوزی است نایل می‌گردد. بدین ترتیب می‌توان از خسارات و زیان‌هایی كه هر ساله طبق آمارهای موجود به اماكن مختلف وارد می‌شود جلوگیری نمود. برای این منظور شركت‌ها و كارخانجات زیادی در اكثر كشورها اقدام به طراحی و ساخت وسایل مبارزه با حریق نموده‌اند، كه یكی از این دستگاه‌ها، وسایلی است كه به طور خاص برای هدف فوق مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ دستگاه‌هایی كه امروزه از آن‌ها خاموش كننده‌های آتش یاد می‌شود و در گذشته كپسول‌های آتش نشانی نامگذاری شده‌اند. تجربه ثابت كرده كه توانایی استفاده صحیح این وسایل و دستگاه‌ها در اطفای حریق بسیار مؤثر است و در صورتی كه افراد توانایی كاربرد صحیح آن‌ها را نداشته باشند اغلب با وجود دستگاه‌های خاموش كننده بسیار، حریق از كنترل خارج شده و خسارات و زیان‌های فراوانی را باعث گردیده است.

آذردِژ ارائه دنده خدمات شارژ و فروش انواع خاموش کننده از جمله انواع کپسول‌های پودر و گاز، CO2 و آب و گاز و فوم است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *